5 Tips voor Emotionele Detox

In het artikel over Emotionele detox ga ik in hoe belangrijk het is om geregeld hier ruimte voor te maken. En hoe doe je dat nu een emotionele detox. Kun je dat zelf? En als je dat zelf kan, wat kun je dan doen. In de onderstaande tips vind je een aantal mogelijkheden die je zelf kan toepassen.

Emoties toelaten

Het begint met het toelaten van wat er is. Stel er gebeurd iets en we schieten in een automatische reactie. Laat je dan toe wat er is? Welke emotie daar zit? Wanneer we in een automatische reactie schieten is er meestal een emotie die we niet willen voelen. Die schakelen we uit, projecteren die op de ander, onderdrukken deze of we duwen deze bewust aan de kant. Stel je nu een situatie voor waar je van jezelf weet dat je bijvoorbeeld je terugtrok, in de verdediging schoot of in de aanval ging. Wat voelde je op dat moment? Welke emotie was daar? Om hier vertrouwd mee te raken kun je jezelf trainen in het herkennen van je eigen gevoelens.

Tip 1

Sta regelmatig stil bij wat je voelt. Wat je ervaart, welke emotie daarbij hoort.

Op deze manier wordt je vertrouwd met je eigen emoties. Ik hoor vaak van cliënten dat ze niet weten wat ze voelen. Dit kan zo lijken. Soms heb je niet de woorden tot je beschikbaar maar voel je wel degelijk iets. Je kunt dan bewust ruimte maken om te voelen. Door dit een tijdje regelmatig te doen wordt je meer en meer vertrouwd met het hele scala aan emoties die er zijn.

Bewust ruimte maken voor de emoties

Wanneer je nu bewust stil staat bij wat je voelt, kun je jezelf afvragen welke andere emoties hier bij horen. Geef jezelf bewust de ruimte om te mogen voelen welke emotie er is.

Tip 2

Geef jezelf de ruimte, sluit je ogen en verwelkom de emoties die gevoeld willen worden.

Neem hier even de tijd voor, sluit bijvoorbeeld je ogen om nog meer naar binnen te kunnen keren. Nodig je emotie uit. Voel waar je dit voelt in je lijf. Accepteer deze emotie volledig en vraag je dan af wat wil er nog meer gevoeld worden hier. Deze oefening is het gemakkelijkste uit te voeren wanneer je al een duidelijke emotie voelt. Als je als het ware getriggerd wordt door iemand.

Getriggerd, wat dan

Als je getriggerd wordt dan wordt er meestal een oude pijn geraakt van jezelf. Vaak zijn we dan geneigd om in de weerstand te schieten. Dit kan een tegenaanval zijn, of de verdediging of wellicht ben je iemand die zich eerder terugtrekt. Maar wat als dit allemaal nou tactieken zijn die je weghouden bij de werkelijke ‘pijn’. Welke emotie wordt hier geraakt, wat wil er gevoeld worden. Welk pijnlijk stuk in jou wordt getriggerd.

Een klein voorbeeld uit mijn eigen leven. Onlangs had ik afgesproken met een vriend, ik twijfelde nog of ik het wel door zou laten gaan. Ik kon niet goed voelen of het klopte of niet. Op een gegeven moment was ik eruit, ik zou het door laten gaan en wel had ik wat meer tijd nodig dus pas wat later op de dag. Nu had ik dit nog niet gecommuniceerd en de avond ervoor kreeg ik een bericht van de ander dat hij er van af zag. Hij had ruimte nodig voor zichzelf. Ik was woedend. Ik vond er van alles van. Echter ik realiseerde me later, toen ik het de ruimte had gegeven en ik eerlijk naar mezelf was dat ik boos was op mezelf, dat ik zelf niet mijn ruimte had aangegeven en dat ik me afhankelijk van de ander had opgesteld. Een oud patroon in mij. Een patroon dat klaar is om losgelaten te worden.

Tip 3

Vraag je af, wat is de pijn die geraakt wordt. Herken je dit op andere plekken in je leven?

Wat is van jou

De pijn was dus echt van mij en ja de ander was betrokken bij het zichtbaar maken hiervan. Dit vraagt dus wel een eerlijkheid naar jezelf toe.

Tip 4

Ben eerlijk naar jezelf toe.

Rust Meditatie

Natuurlijk mag je wel aan de ander aangeven wat het met jou doet en waar je behoefte aan hebt. De ander is echter niet persee de boeman in het verhaal. Geef de pijn, de emotie de ruimte, waar voel je dit in je lijf. Geef het de ruimte om aanwezig te mogen zijn. Je zult dan merken dat het na verloop van tijd veranderd. De emotie kan overgaan in een andere emotie, kan afzwakken of verdwijnen. Laat dit proces gewoon gebeuren. Zonder het verhaal van de gebeurtenis op zich. Geef de pure emotie de ruimte. Als een emotie op zich de ruimte krijgt dan duurt deze slechts enkele minuten. Het wegdrukken zorgt er echter voor dat het keer op keer zijn best doet de kop op te steken. Dit kost meer energie. Dit is net zoals je een bal onder water houdt. Het kost veel kracht en energie.

Vergeving

Op het moment dat je de emotie kunt toelaten en jezelf de vraag stelt, waar heb ik dit eerder zo gevoeld? Komt er mogelijk een of meerdere momenten naar voren dat het zelfde gevoel werd geraakt. Wat is er toen niet geuit, mocht er niet zijn? Kun je dat op dit moment de ruimte geven. En kun je de persoon die dit nu in je getriggert heeft, vergeven voor de rol die hij speelt in het zichtbaar maken van deze oude pijn?

Tip 5

Vergeef jezelf en de ander vanuit je hart.

Vergeving is op alle lagen het krachtigste wat je kunt doen om jezelf te bevrijden van oude pijn. Vergeef de ander en jezelf voor de rol die gespeeld is. Echt open en vanuit je hart. Dan zul je merken dat het detox proces op gang komt. Lukt het niet om wat voor reden dan ook om de ander en/of jezelf te vergeven. Vraag dan om ondersteuning hierbij. Een krachtige methode hiervoor is de Journey methode.

Je kunt hier een audio bestand aanvragen voor begeleiding in het toelaten van emoties.

Wil je weten wat dit voor jou kan betekenen?

Vraag dan hier de gratis Emotie Detox Scan aan. In deze scan laat ik je kennismaken met het werken met je emoties en wat het voor je kan betekenen. In deze scan maak je kennis met de kracht van emoties.

Wil je dit ervaren, maak dan hier een online afspraak.

Like en volg Your Life Coaching:
WhatsApp WhatsApp